Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anouk Maas - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anouk Maas - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 November 2013 | Vietnam, Hoi An

Hoi iedereeen!

Hierbij weer een berichtje uit Vietnam, maar nu eindelijk het zonnige Vietnam! De laatste avond op Cat Ba zijn we met de groep van de boot uitgeweest en dit was super leuk! De gids kwam ook nog naar de kroeg, en aangezien je hier voor een mixje 1.50 betaald en dan nog de hele avond happy hour is gaat t meestal snel met de drankjes!

De volgende dag was erg saai, we moesten terug van ons hotel naar de boot met de bus, dan de boottocht terug naar de haven en toen nog terug van de haven naar Hanoi met de bus. Helaas was onze laatste bus kapot, wat hier echt super vaak voor komt, dus we moesten lang wachten. Helaas gingen onze reisgenootjes van de boot allemaal eerst nog terug naar Hanoi of verder naar een andere stad dus namen we afscheid van iedereen. Wij moesten onze nachttrein naar Hué halen, daar hadden we nog een uurtje voor dus het was allemaal wat haasten. Uiteindelijk hebben we een taxi genomen, eerst wilden we gaan lopen maar we waren bang dat we dat niet meer gingen redden.. De nachttrein viel me eigenlijk alles mee. De reis naar Hué duurde 14 uur, maar ik heb gelukkig redelijk wat kunnen slapen. Je schudde en stuiterde af en toe nog wel je bedje door maar al met al was het beter dan verwacht. We sliepen in een cabine voor 4 personen, dus 2 stapelbedden. Daar ontmoette we Collum, een Ier die ook naar Hué reist. Het laatste bed bleef leeg totdat er een Vietnamees meisje met de vraag kwam of haar vader die maagkanker had in het lege bed mocht liggen. Evelien en ik lagen beide beneden dus een van ons moest naar t bed boven verplaatsen. We waren er niet erg blij mee, want de dochter en zoon bleven de hele tijd bij die man zitten en praten dus het was erg druk, maar konden moeilijk nee zeggen. Na 1.5 uur kregen ze eindelijk een eigen cabine dus konden wij lekker slapen.

De volgende dag kwamen we rond een uurtje of 9 sochtends aan in Hué. En het regende keihard!!! Uiteindelijk hebben we een taxi genomen naar een goedkoop hostel, en gingen we met paraplu en poncho er op uit naar de keizerlijke stad. Alles was doorweekt en ik had eigenlijk weinig zin om de stad nog te bekijken, maar toch maar doorgegaan. Wat hier in Vietnam heel gebruikelijk is, is dat buitenlandse toeristen twee keer zoveel moeten betalen voor entreeprijzen als Vietnamezen, wat eigenlijk zeer oneerlijk is. Maar alsnog is alles veel goedkoper dan in Europa. Na de keizerlijke stad, de oude woonplek van de keizer, hebben we een hapje gegeten en zijn we op zoek gegaan naar een leuke kroeg! Na wat biertjes zijn we weer naar huis gegaan want het was niet erg druk. In heel Hué waren weinig backpackers te vinden, waarschijnlijk vanwege het slechte weer! Wij zouden eigenlijk nog wel een dagje langer willen blijven, maar vanwege het slechte weer hadden we besloten om maar 1 nachtje te blijven. In de regen kun je toch weinig doen!

Donderdag moesten we weer (!!) vroeg op, gelukkig gaat dat hier wel wat makkelijker dan thuis! Om 8uur werden we opgepikt om met de bus naar Hoi An te gaan. In de bus ontmoetten we Jasper, een Nederlandse jongen die ook reist en toevallig kwamen we Collum ook weer tegen. Doordat Vietnam langgerekt is komen we elke keer dezelfde mensen overal tegen, mensen reizen of naar het noorden of naar het zuiden. Helaas ging ook deze bus steeds kapot, dus de reis duurde wat langer dan de geplande vier uur. Aangekomen in Hoi An hoorden we van iedereen dat we naar het Sunflower Hotel moesten, daar aangekomen bleek dit hét hostel te zijn want het is hier echt super druk! Het is een super mooi modern hotel. Hier hebben we voor het eerst een gedeelde kamer genomen, wat een ervaring zeg! We kwamen de kamer binnen en er lagen vier Engelse jongens voor pampus op hun bed, allemaal nog brak van de dag ervoor. Ze zorgden wel voor een super leuke gezellige sfeer op de kamer, al was het af en toe wel een beetje druk! Ze waren echt knettergek. 's middags wilden we met Jasper de stad bekijken maar vanwege de regen kwam daar ook weinig van terecht. De binnenstad van Hoi An is super mooi, het staat ook op de werelderfgoedlijst en wordt zo dus niet aangetast door hotels en dergelijke waardoor het oude Vietnam wordt behouden. Door de regen belandden we in een cafeetje dus wachtten we hier tot de regen ophield. Ook hebben we een jurk laten maken, Hoi An staat namelijk bekend om zijn vele kleermakers. Je kunt dan een vorm en een stof uitzoeken, de kleermaakster neemt alle maten op en dan wordt jouw jurk helemaal op maat gemaakt! 's avonds gingen we een hapje eten en daarna wilden we ons nog even op onze kamer omkleden voor het uitgaan! We kwamen binnen en we wisten niet wat we aantroffen. Onze hele kamer zat vol met jongens, een tafel van beneden bij het zwembad was twee enorm grote trappen opgesleept en stond midden in onze kleine kamer, overal lagen bekers en wodka flessen, en een engels drankspel werd gespeeld! We werden gedwongen om mee te doen, en we konden weinig anders op onze kamers dus hebben we dat maar gedaan! Uiteindelijk was het erg grappig en gingen we met zn allen uit naar de Why Not Bar. Hier kun je voor 4 euro onbeperkt drinken dus dat ging erg snel! Evelien lag rond een uurtje of 12 te slapen op de tafel in de kroeg dus die hadden we tussendoor nog even naar huis gebracht op de scooter. Het is hier heel normaal om de scooter als soort van taxi te gebruiken, je kunt ook gewoon met 3 personen op 1 scooter. Uiteindelijk was ik met de engelse jongens rond een uurtje of half 4 thuis.

De volgende ochtend werden we rond 9 uur al weer wakker doordat als 1 iemand wakker is de rest automatisch ook wakker wordt van alle lawaai. Eigenlijk was iedereen een beetje brak en hadden we weinig zin om de stad te gaan bekijken, maar toch maar gegaan. Gelukkig was het nu eindelijk droog dus gingen we de oude binnenstad bekijken. Voor 1 ticket mocht je 5 bezienswaardigheden bekijken, Ha Noi is echt super mooi! Onze leuke kamergenootjes vertrokken vandaag (maar we meeten ze nog in Bangkok) dus het is nu een stuk stiller in onze kamer. We kregen nieuwe kamergenootjes, 2 meisjes ook uit Engeland, die wel heel leuk en sociaal waren dus daar trokken we mee op. Zij kenden al meer mensen doordat zij al veel langer aan het reizen zijn dus savonds gingen we met een grote groep eten en daarna stappen. Alle Vietnameze vrouwen vinden mijn grote oorringen zo mooi, dus wanneer ik die draag word ik zo ongeveer 10 keer per avond aangesproken met beautiful earrings, can i have?

Zaterdag 23 november was het nog steeds lekker weer dus hebben we een fiets gehuurd en zijn we in 20 minuutjes naar het strand gefietst, want daar waren we eerlijk gezegd wel aan toe na al het reizen. Heerlijk was dit, lekker even uitrusten en bijkomen. Ingesmeerd en wel, alsnog zijn we allebei super erg verbrand. Teruggekomen in ons hotel bleken we weer 2 nieuwe kamergenootjes te hebben, 2 jongens, weer uit Engeland. 's avonds weer met z'n allen gegeten en daarna weer naar de Why Not Bar. Het is wel super leuk aan een gedeelde kamer dat je zo heel snel in contact komt met andere mensen, dus waarschijnlijk gaan we dat de komende tijd vaker doen.

Vandaag, zondag 24 november, is een beetje een nutteloze dag. Om 11 uur moesten we uitchecken in het hotel en om 5 uur komt de bus ons oppikken. Dus in de tussentijd gaan we even bij het zwembad liggen en nog wat souvernirtjes kopen. Vanavond gaan we met de slaapbus naar Da Lat, een dorpje meer in de bergen. Deze rit zal 17 uur duren dus het is echt te hopen dat ik een beetje kan slapen.

Dikke kussen!

ps. mijn backpack begint langzamerhand al wel een puinzooi te worden, leven uit een tas is toch niet helemaal mijn ding!

• 24 November 2013 - 11:32

Karin En Klaas:

Hey lieve Anouk,

Wat een verhaal weer. Elke dag weer nieuwe dingen zien en nieuwe mensen ontmoeten.
    Ontzettend leuk om te lezen en te horen. Terwijl ik dit schrijf zit jij waarschijnlijk net in de nachtbus
    naar Dalat. Ik hoop dat je een voorspoedige reis zult hebben. 17 uur in een bus zal niet meevallen.
    Veel liefs van Klaas en Karin.

• 25 November 2013 - 08:21

Ellen:

Nu jullie vermaken je wel zo te lezen. Geniet naar lekker van alle ervaringen en ontmoetingen.
    Liefs