Cambodja: Killing Fields, Zon zee strand - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Anouk Maas - WaarBenJij.nu Cambodja: Killing Fields, Zon zee strand - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Anouk Maas - WaarBenJij.nu

Cambodja: Killing Fields, Zon zee strand

Blijf op de hoogte en volg Anouk

19 December 2013 | Cambodja, Kratié

Eindelijk is het dan weer zover! Tijd voor een nieuw reisverslag, op dit moment lig ik ziekjes op mijn bed in het hostel dus kan ik wel even een verhaaltje typen! Het vorige verhaal eindigde in Vietnam dus zal nu beginnen aan het begin van Cambodja!

Donderdag 5 december stonden we vroeg op in Ho Chi Minh voor onze bus naar Phnom Penh na wat te weinig uurtjes slaap. Deze busreis duurde wat langer dan normaal omdat er natuurlijk een visum geregeld moest worden aan de grens. Wij hebben dit zelf geregeld in plaats van door de busoperator, want dat scheelde weer geld! Het vreemde was dat er in het hokje voor visa voor buitenlandse toeristen op het moment dat wij kwamen niemand aan het werk was, ja dit kan gewoon allemaal in Azie. Dus na lang gewacht te hebben, hebben wij ons net als de rest tussen de locals gevoegd en hier ons visum gekregen. Uiteindelijk is alles helemaal goed gekomen en mochten we het land binnen. Bij aankomst in Phnom Penh namen we samen met Nora en Melanie, 2 Duitse meisjes, een tuktuk naar 11 happy backpackers hostel. Hier hadden we goede verhalen over gehoord en niks bleek minder waar! Een super leuk hostel met een hele leuke rooftopbar, een heel gezellig hostel! 's avonds kwamen we Jasper (alweer) tegen en gingen we met een klein groepje straatvoedsel eten. Savonds was iedereen al snel heel moe dus gingen we op tijd slapen.

De volgende dag stonden we alweer redelijk vroeg op want vandaag stonden het Tuol Sleng Museum en de Killing Fields op het programma. Het Tuol Sleng Museum werd gebruikt als gevangenis in de tijd van Khmer Rouge. Hier werden 1000en mensen gevangen gehouden en mishandeld, waarna ze vervolgens ter dood werden gebracht in de Killing Fields. Echt heel bizar om op deze plekken rond te lopen. bij de killing fields stond ook een boom waartegenaan babys werden geslagen om ze te vermoorden! Ja van deze plek kreeg ik echt wel eventjes kippenvel! Heel raar dat zo een groot deel van de bevolking kan worden vermoord door leiders van hetzelfde volk! Na deze indrukwekkende dag hebben we savonds op straat weer wat gegeten en hebben we vervolgens drankspelletjes (kingsen en BOTENN) gespeeld in het hostel. Daarna ben ik nog uitgeweest met een aantal jongens, helaas was er niet zo veel te beleven in Phnom Penh.

De volgende dag hebben we lekker rustig aan gedaan en hebben we een beetje rondgelopen door de stad. s'ochtends zijn we naar de central market geweest, hier hebben we eventjes wat armbandjes en kleine dingetjes gekocht. Vervolgens zijn we naar de Wat Phnom Tempel geweest, een kleine tempel die op een heuvel stond. 's Middags namen we een kijkje bij het Royal Palace, alleen vanaf de buitenkant, want eerlijk is eerlijk, we hadden eigenlijk weinig zin om die dag nog meer cultuur te doen. 's avonds hebben we weer straatvoedsel gegeten, lekker goedkoop. Vervolgens zijn we naar de nachtmarkt geweest waar de locals allemaal gezamenlijk eten op kleedjes en dergelijke. Super leuk om te zien! Daarna weer vrolijk verder met de drankspelletjes en ontmoetten we nog 2 Nederlandse meisjes, Melanie en Pauline. Er zijn echt super veel Nederlanders aan het reizen! In elke stad kom je er wel een aantal tegen.

Zondag 8 december namen we rond half 2 de bus naar Kampot, samen met Jasper. Daar kwamen we rond de avond aan. Veel hostels zaten vol, door een muziekfestival in een ander plaatsje dus uiteindelijk zaten wij in een iets minder leuk hostel, maar wel aan de rivier! Toen we aankwamen hebben we meteen de zonsondergang over de rivier kunnen zien vanuit het dakterras van ons hostel, dit was wel echt heel mooi! Daarna een hapje gegeten en een drankje gedaan! Kampot valt een beetje tegen, in feite is er in dit stadje erg weinig te doen.

Maandag 9 december stond er een tour vanuit Kampot op de planning. In de ochtend gingen we met de bus naar Bokor National Park, waar een soort van spookstadje te vinden is. (Bokor Hill Station) Dit vond ik wel heel erg interessant om te zien. Het gekke is dat ze het hier een national park noemen maar dat naast de ruines van het spookstadje wel megagrote nieuwe resorts gebouwd mogen worden, ondanks de wilde dieren die nog in dit park leven. Hierna kregen we de tijd om te lunchen, de lunch zat inbegrepen bij de prijs. Helaas was de lunch niet meer dan wat rijst met een enkele wortel die al de gehele reis bij ons achter in het mini-busje had gestaan, niet erg smakelijk dus. De lunch mochten we meenemen en opeten bij de waterval, dit was dan wel weer erg leuk. OP deze tour ontmoetten we Tom en Niek, weer 2 Nederlanders. Het was wel gezellig met zijn allen. 's avonds kregen we nog een sunset river cruise over de rivier, dit was ook wel erg gaaf.

Dinsdag 10 december namen we de bus van Kampot naar Sihanoukville. Gelukkig duurde deze busrit maar 2 uurtjes, ook wel weer eens een keer fijn. In Nederland zit ik nooit zo lang in de bus. Helaas voor Jasper kwam er een man voor hem zitten die zich al weken niet had gewassen, dus voor hem duurde de busrit waarschijnlijk tientallen keren langer. Aangekomen in Sihanoukville dumpten we meteen onze spullen en raceden we naar het strand. 's avonds heerlijk gebbqt op het strand met Jasper, Eva en Pauline en Melanie, die kwamen we weer tegen. Na het eten gingen we een spelletje beerpong spelen in het hostel van de meiden. Het bier was daar toch maar 25 dollarcent dus voor 20 biertjes waren we in totaal maar 5 euro kwijt. Toen de stemming er bij iedereen goed in zat zijn we nog naar het strand geweest en hebben we eventjes gefeest bij een van de strandtenten.

Woensdag 11 december vertrok onze boot al om 8 uur naar het mooie Koh Rong. Helaas was de boot niet erg comfortabel en was er te weinig plek, iedereen was nog erg moe dus iedereen was een beetje chagerijnig. Aangekomen op het eiland kregen we een welkomstpraatje over de activiteiten en over dingen waar we op moesten letten. Daarna konden we onze bungalow in en hebben we de middag lekker op het strand doorgebracht. Het was hier zo mooi! Echt een klein paradijsje op aarde! S´avonds aten we een hapje bij de locals en gingen we naar de leukste kroeg op het eiland voor de happy hour! Vervolgens begon er een quiznight dus hebben we hier ook nog even aan meegedaan! Heerlijk even een paar dagen bijkomen en rustig aan doen op dit eiland!

Donderdag 12 december wilden we samen met Jasper, Melanie, Pauline, Tom en Niek naar een strand aan de andere kant van het eiland. Dit strand was alleen te bereiken via een trekking door de jungle. In deze jungle zaten slangen, dus erg goed gekleed op onze slippers waren we helaas niet. Het was wel echt een supergave tocht, over rotsen en steile paadjes omhoog en omlaag. Onderweg kwamen we ook nog een buffel tegen, wij probeerden rustig te passeren maar hij draaide zich om en wilde Melanie aanvallen en begon al te steigeren. Ik heb de jongens nog nooit zo hard zien gillen en wegrennen. Bij de tweede poging lukte het ons wel om de buffel te passeren. Eindelijk waren we dan op Long Beach, echt een heel mooi strand, lijkt zo uit een boekje te zijn gehaald! ´s avonds gingen we terug met een boot met de zonsondergang. Daarna weer een hapje gegeten en drankjes gedaan.

De volgende dag opnieuw naar Long Beach gegaan! Heb eindelijk een lekker kleurtje gekregen! ´s avonds hadden we met Jasper en Melanie en Pauline besloten dat we een paar dagen samen zouden gaan reizen! Morgen vertrekken we naar Koh Rong Samloen, een kleiner eilandje waar het wat rustiger is.

Zaterdag 14 december gingen we dus met de boot van een local (dit was goedkoper) naar Koh Rong Samloen. Daar aangekomen viel het eiland een beetje tegen, er was weinig te doen en het weer zat ook niet echt mee. Het was erg bewolkt. We hebben hier dus lekker rustig aan gedaan en de volgende dag namen we de boot terug naar Sihanoukville rond half 4. Hoewel dit de 'partyboat' was, was iedereen erg moe dus de enigen die aan het feesten waren was de crew van de boot. Ik moest me ogen stevig dichthouden om maar niet te zien hoe erg de boot op en neer ging. Rond 6 uur waren we terug in Sihanoukville en zochten we een goedkoop hostel uit. Hierna weer heeerlijk bbqen op strand voor 3 dollar pp.

Maandag 16 december regende het helaas de hele dag, erg jammer als je dan in een badplaatsje zit. 's ochtends gingen we met de meiden eventjes shoppen en smiddags lekker eventjes laptoppen en skypen met mn mama! 's avonds hebben we Jasper uitgezwaaid want die nam de bus naar Battambang, waarschijnlijk komen we hem wel weer tegen in Siem Reap. Daarna nog eventjes een paar potjes gepooled en wat drankjes gedaan en toen was het tijd om te gaan slapen.

Dinsdag 17 december werden we om 7 uur sochtends opgehaald met de bus om naar Kratie te gaan, alleen wat voelde ik mij beroerd zeg! 12 uur in een bus is dan echt geen pretje. In de bus heb ik alleen maar geslapen, alleen ik zat niet erg comfortabel want wat in Nederland geldt als 3 stoelen is 3 zitplekken, geldt in Cambodja 3 stoelen is 4 of 5 zitplekken. Rond 7 uur kwamen we eindelijk aan in Kratie en ben ik meteen mn bedje ingedoken: koorts, barstende koppijn, rugpijn en diarree. Iedereen die we onderweg al zijn tegen gekomen zijn allemaal al een keer ziek geweest, dus het was wel te verwachten dat het binnekort ook bij ons aan de beurt zou zijn.

Woensdag 18 december ook de hele dag in bed gelegen, met veel paracetamol, veel water en een bakje yoghurt. Ik slaap bijna de hele dag, hopelijk is het snel weer voorbij.

Vandaag, donderdag 19 december, voelde ik me in ieder geval weer wat beter dan de dagen hiervoor. De koorts is weg, de rest is allemaal wat minder geworden. Ik ben vandaag ook even de deur uitgeweest, dus we zien wel hoe t nu gaat verlopen. Ik moet alleen nog eventjes niet denken aan een nieuwe lange busreis.

Veel liefs

• 20 December 2013 - 12:51

Karin:

Lieve Anouk,

Bedankt weer voor je verslag. Ik ben er blij mee en ook opa en de oma's doe je er een
    groot plezier mee. We printen het voor ze uit en dan kunnen ze het lekker op hun gemak
    lezen.
    Je bent al weer ruim 5 weken op pad en hebt al heel wat moois gezien. Goede reis morgen
    naar Siem Reap. Ik hoop dat de reis meevalt.
    Dikke kus, Karin.